Wikia

Freddy Van Overloop is een personage uit de televisiereeks F.C. De Kampioenen. Van Overloop werd gespeeld door Luk D'Heu en was een nevenpersonage. Hij was te zien in 2003, 2004, 2006, 2007, 2008, 2009 en 2011 en is ook te zien in de films F.C. De Kampioenen 2: Jubilee General, F.C. De Kampioenen 3: Forever en F.C. De Kampioenen 4: Viva Boma.

Personage Edit

Freddy Van Overloop is de burgemeester van het dorp waar F.C. De kampioenen wonen. Af en toe duikt hij op in het café, bijvoorbeeld omdat Balthasar Boma de titel van ereburger krijgt. Van Overloop is als burgemeester dus ook hoofd van het schepencollege.

Burgemeester Freddy is goed bevriend met Boma. Freddy ging ooit een weddenschap aan met Boma: Boma moest proberen om met Doortje naar bed te gaan.

Maurice de Praetere is al jarenlang gemeentearbeider bij hem. In reeks 19 werd ook Marc Vertongen bij de gemeente aangenomen.

Freddy Van Overloop houdt van ballonvaren en van vrouwen. Zijn secretaresse, Agnes (Maja Hendrickx), mag op zijn schoot zitten wanneer hij een brief dicteert. Agnes noemt de burgemeester soms "Walli Walli" omdat hij met zijn grote snor op een walrus lijkt.

Van Overloop is een graag geziene persoon in het dorp van F.C. De Kampioenen. Hij lacht graag (en luid). Hij spreekt namen vaak verkeerd uit.

Maurice riep de hulp van de burgemeester in om snel een home te vinden voor zijn moeder, wat door Boma mislukte.

Freddy werd de nieuwe kerstman van de middenstandsbond toen Jean-Luc Grootjans zijn been gebroken had.

Gemeentebestuur en -personeel Edit

  • Burgemeester Freddy Van Overloop (Luk D'Heu)
  • Schepen Liliane Verhoeven (Agnes De Nul): schepen van vermakelijkheden.
  • Schepen Degraeve (Veerle Eyckermans): schepen van sport.
  • Schepen Delaide (Hilde Breda)
  • Schepen Bernadette Vandaele (Ann Hendrickx)
  • Gemeenteraadslid Greetje Devriendt (Greta Van Langendonck)
  • Gemeenteraadslid Fons (Ben Hemerijckx)
  • Andrea Uyttersprot (Annick Segal): middenstandsbondafgevaardigde
  • Secretaresse Agnes (Maja Hendrickx)
  • Secretaresse Nicole (Bianca Vanhaverbeke) (in de aflevering: Kere weer om)

Als burgemeester is Van Overloop ook hoofd van de politie. De agenten in het dorp worden gespeeld door Stef Van Litsenborgh, Peter Michel en Wouter Van Lierde.

Hij is ook hoofd van de brandweer. De leiding in de kazerne is in handen van kapitein Pieter De Leeuw (Ben Van Ostade).

Afleveringen Edit

Uiterlijke kenmerken Edit

  • Grijs haar (in de laatste reeks heeft hij zijn haar afgeschoren.)
  • Zeer grote snor
  • Mollig persoon

Catchphrases Edit

  • "Da's onwaarschijnlijk hé!" (wanneer Marc een ongeluk veroorzaakt of onhandig is)
  • "Meneer/mevrouw water euh... dinges" (hij vergeet altijd de achternaam van Carmen en Xavier)
  • "Meneer de Coster euh... smans" (tegen Fernand)
  • "Agneske, secretareske"

Trivia Edit

  • Hij speelde ook een bijrol in de tweede, derde en vierde film van F.C. De Kampioenen.