Wikia

Billie Coppens is een personage uit de televisiereeks F.C. De Kampioenen. Hij was een nevenpersonage sinds 1992. Billie werd van 2001 tot 2002 gespeeld door Laurent Roose en in 2002 tot 2008 vertolkte Rob Teuwen de rol. Ook als baby kwam hij in de reeks voor. Toen werd zijn rol "gespeeld" door twee verschillende baby's, waaronder één meisje: Ilse Verheyden. Vanaf reeks 5 tot reeks 7 (1994 tot 1996) werd Billie gespeeld door een jongen: Remco.

Vanaf reeks 19 was Billie niet meer te zien.

Personage Edit

Billie is de zoon van Doortje Van Hoeck en Pico Coppens. Zijn vader verliet hem en zijn moeder toen hij nog maar een baby was. Als kind logeerde hij vaak bij de ouders van Doortje. Zijn meter is Bieke Crucke en zijn peter is Dimitri De Tremmerie (DDT). Sinds DDT in de gevangenis is beland heeft Balthasar Boma het peterschap overgenomen.

Billie is steeds op zoek naar de liefde van zijn leven. Hij heeft dan ook vaak een nieuw liefje: Jessie, Leentje, Leila, Elsie, Moonbeam. Hij had ook een tijdlang een relatie met Saartje Dubois, tegen de zin van zijn moeder. Om ervoor te zorgen dat Doortje hem minder van de meisjes weghield, deed hij in reeks 16 tijdelijk alsof hij homoseksueel geworden was. Zijn 'vriendje' was toen Steven.

Billie vond het erg vervelend dat zijn moeder soms overbeschermend deed. Hij deed steeds allerlei zaken die zijn moeder niet goedkeurde: hij wilde een brommer of een tatoeage, schreef zich in in een boksclub om zijn lief te plezieren of wilde naar dancings en fuiven gaan. Dit leidde vaak tot zwaar protest van Doortje.

In het secundair onderwijs volgde Billie een economische richting. Hij had daar veel moeite mee en overwoog even om te stoppen met school. Dankzij een geslaagd businessproject (een veiling ten voordele van de nieuwe keuken voor het café) slaagde hij toch. In reeks 18 wilde Billie met zijn vrienden op kot gaan, tegen de zin van zijn moeder. Daarom stelde Doortje zichzelf aanvankelijk aan als kotmadam van Billie, maar nadat Boma haar hierdoor dreigde te ontslaan als secretaresse, stopte ze hiermee.

Billie houdt van muurklimmen. Andere sporten interesseren hem echter niet, behalve als hij er een van zijn liefjes een plezier mee kon doen.

Tot de beste vrienden van Billie behoren Steven (Joren Seldeslachts) en Jeroen (Quentin Smits).

Familie Edit

Uiterlijke kenmerken Edit

  • Zwart haar (Rob Teuwen), blond haar (Laurent Roose)
  • Modern gekleed

Afleveringen Edit

(Uitgezonderd de afleveringen als baby.)

Catchphrases Edit

  • "Ah, copain" (tegen Boma)
  • "Ik mag hier ook nooit iets hé" (tegen Doortje en Pol)
  • Mijn ma is ouderwets

Trivia Edit

  • Door de verandering van acteur veranderde ook de haarkleur van het personage van blond naar zwart.
  • In de strips werd Billie vroeger voorgesteld als een mannelijke miniversie van Doortje. (Dat veranderde vanaf strip 29 "Stem voor mij!")
  • Billies eerste woordje was 'mama'.
  • Billie is afwezig op het huwelijksfeest van zijn moeder in de eerste langspeelfilm.
  • De leeftijd van Billie klopt niet met zijn geboortejaar (1992). In de aflevering "De Moeders" is hij 16 jaar en de aflevering "De Kotmadam" 18 jaar, terwijl hij volgens zijn geboortejaar hij respectievelijk 13 jaar en 16 jaar zou zijn of moet worden.